Google+

niedziela, 16 marca 2014

Rozpinana ażurowa kamizelka

Dzisiaj prezentuję rozpinaną kamizelkę (tzw. bezrękawnik), którą wykonałam na drutach nr 2,5 i 3 włóczką Kocurek. Wielkość kamizelki: szerokość : 49 cm, długość : 60 cm, czyli pasuje na osobę mającą rozmiar 36-38 i 160 cm wzrostu. Zużyłam ok 2 motki włóczki (200 g). 
Bezrękawniki są bardzo przydatne w naszym klimacie i zawsze warto je mieć w swojej szafie. 

Zastosowałam dwa wzory :
1. Ściągacz pojedynczy :
1rz.: 1 oczko prawe, 1 oczko lewe, 1 oczko prawe, 1 oczko lewe, .........
2rz.: 1 oczko lewe, 1 oczko prawe, 1 oczko lewe, 1 oczko prawe, .........
powtarzać rzędy 1-2

2. Wzór ażurowy : wielkość wzoru to 10 oczek i 26 rzędów, rzędy parzyste przerabiać tak jak oczka schodzą z drutu, narzuty na lewo :

- oczko prawe





- oczko lewe





- narzut





- 2 oczka prawe razem na prawo



- 2 oczka prawe skrzyżowane (zdjąć pierwsze oczko z lewego drutu na drut pomocniczy z tyłu roboty, przełożyć drugie oczko z lewego drutu na prawy drut, pierwsze oczko z drutu pomocniczego przełożyć na lewy drut, drugie oczko przełożyć z powrotem na lewy drut, 2 oczka skrzyżowane przerobić razem na prawo)

- 3 oczka razem na wprost (skrzyżować ze sobą pierwsze dwa oczka jak poprzednio i przerobić razem 3 oczka na prawo)

Próbka ściegu : 30 oczek = 15 cm, 50 rzędów = 14 cm

Kamizelkę robiłam w całości, aby nie zszywać boków, przy wzorach ażurowych bardzo nie lubię tego robić. Na początku ustalamy wielkość naszej kamizelki (tak aby na nas pasowała): ja przyjęłam szerokość 50 cm i długość 60 cm, z czego na wycięcie rękawa przeznaczyłam 20 cm. Na plisę dolną : 6 cm. 
Przeliczamy oczka zgodnie z wykonaną przez nas próbką ściegu :
- 50 cm daje nam 100 oczek
- 60 cm daje nam 214 rzędów

Ilość rzędów jaką będziemy przerabiać :
-  całość : 214 rzędów
- plisa  - 6 cm czyli 22 rzędy (zostaje nam 192 rzędy)
- do wysokości rękawa robimy 34 cm (60 cm całości - 6 cm plisy - 20 cm szerokości rękawa) : 120 rzędów
- na wycięcie podkroju szyi przodu : 7 cm - 26 rzędów
- na wycięcie podkroju szyi tyłu : 2 cm - 8 rzędów

Przody i tył robimy razem : 100 oczek tyłu + 50 oczek przodu lewego + 50 oczek przodu prawego = 200 oczek + 2 oczka brzegowe = 202 oczka.
Zaczynamy od zrobienia plisy dolnej wzorem ściągaczowym pojedynczym, zwykle robi się ją z mniejszej ilości oczek niż reszta robótki i na trochę cieńszych drutach, ponieważ robótka podczas używania trochę się rozciągnie i plisa nie trzymała by naszej robótki w "ryzach". Ja zrobiłam plisę z 174 oczek na drutach nr 2,5 mm i na wysokość 22 rzędów. W ostatnim (22- gim rzędzie) dodajemy równomiernie 28 oczek. Dalej robimy wzorem ażurowym na drutach nr 3 : 1 oczko brzegowe, 20 razy wzór, 1 oczko brzegowe. Po zrobieniu 120 rzędów naszą robótkę podzielimy na 3 części, które będziemy robić oddzielnie. Pierwszy będzie jeden z przodów : czyli mamy na niego przeznaczyć 50 oczek + 2 oczka brzegowe : robimy 1 oczko brzegowe, 5 razy wzór (na 50 oczkach), i dodajemy z nitki poprzecznej 1 oczko, które pełnić będzie rolę oczka brzegowego. Resztę robótki możemy przełożyć na dodatkowy drut (np. taki z żyłką), aby nam nie przeszkadzała. Po zrobieniu 46 rzędów robimy wycięcie na szyję: odejmujemy oczka w co drugim rzędzie : 2 razy 3 oczka, 2 razy 2 oczka, 8 razy 1 oczko. Robimy jeszcze 2 rzędy prosto i zamykamy pozostałe 34 oczka ramienia. Dalej robimy tył : z nitki poprzecznej dodajemy 1 oczko (będzie to oczko brzegowe), robimy 100 oczek wzorem ażurowym (10 razy wzór), dodajemy 1 oczko z nitki poprzecznej (będzie to nasze drugie oczko brzegowe). Robimy prosto 64 rzędy i zaczniemy odejmować oczka na szyję : robimy 1 oczko brzegowe, 43 oczka wzorem, zamykamy środkowe 14 oczek, dalej robimy 43 oczka wzorem i 1 oczko brzegowe. Dalej robimy każdą część tyłu oddzielnie zamykając oczka na szyję w co drugim rzędzie : 5 oczek, 3 oczka, 2 oczka. Pozostałe 34 oczka ramienia zamykamy. Drugi przód robimy tak jak poprzednio, najpierw dodajemy 1 oczko z nitki poprzecznej (będzie to nasze oczko brzegowe), dalej robimy 50 oczek wzoru i 1 oczko brzegowe.
Po zrobieniu drugiego przodu zszywamy ze sobą ramiona. 

Przy brzegach rękawa nabieramy oczka na drut okrągły (taki z żyłką) nr 2,5 - mi wyszło 114 oczek, i robimy na okrągło 12 rzędów ściągacza pojedynczego (nie trzeba będzie go później zszywać). 

Na brzegu przodu lewego nabieramy oczka - mi wyszło 115 oczek, i robimy 12 rzędów plisy zapięcia wzorem ściągacza. W przodzie prawym musimy nabrać tyle samo oczek i będziemy robić dziurki : robimy 5 rzędów ściągacza, w szóstym rzędzie będą dziurki : robimy 6 oczek, 2 oczka razem, 1 narzut, 6 oczek, 2 oczka razem, 1 narzut, 31 oczek, 2 o. razem, 1 narzut, 6 oczek, 2 oczka razem 1 narzut, 31 oczek, 2 oczka razem, 1 narzut, 6 oczek, 2 oczka razem, 1 narzut, 31 oczek, 2 oczka razem, 1 narzut, 2 oczka. Dalej robimy 6 rzędów normalnie. 

Na brzegu szyi nabieramy oczka - mi wyszło 111 oczek i robimy 10 rzędów plisy wzorem ściągaczowym, w szóstym rzędzie robimy ostatnią dziurkę (2 oczka razem, 1 narzut) 4 oczka od brzegu w przodzie prawym.  

Na koniec przyszywamy guziki - 8 sztuk, wykańczamy wszystkie nitki i kamizelka gotowa.




5 komentarzy:

  1. Nie wiem jak to się stało, że dopiero dzisiaj wpadłam na ten blog. Jestem pod wrażeniem, ile tu cudowności, piękności i talentu. Będę podczytywać już na bieżąco :)
    Pozdrawiam Ala

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mi się podoba ta kamizelka i kolorek też jest super. Mam ochotę zrobić sobie podobną :).

    OdpowiedzUsuń
  3. To jeden z moich ulubionych kolorów a kamizelka wygląda bardzo ładnie:) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny ażurek może kiedyś skorzystam !!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajne porady i muszę przyznać, że końcowy efekt bardzo mi się podoba. Ja całkiem niedawno odkryłam, że producent dzianin Łódź ma w swojej ofercie bardzo wysokiej jakości materiały, więc postanowiłam zamówić trochę nad zapas. Tym bardziej, że aktualnie będą długie wieczory więc będę miała co robić.

    OdpowiedzUsuń